شمس‌الدین جزایری

Rate this post

شمس‌الدین جزایری: وزیر فرهنگ و استاد برجسته دانشگاه

شمس‌الدین جزایری (۱۲۹۲-۱۳۶۹) حقوقدان، سیاستمدار، وکیل و استاد دانشگاه ایرانی بود که در عرصه‌های مختلفی از جمله تأسیس حزب، وزارت، نمایندگی مجلس و تدریس دانشگاه، فعالیت‌های برجسته‌ای از خود به یادگار گذاشت.

پیشینه خانوادگی و تحصیلات:

شمس‌الدین جزایری طبق شناسنامه‌اش در سال ۱۲۸۳ به دنیا آمده، اما خودش اذعان می‌داشت که سال تولد واقعی او ۱۲۸۵ شمسی است. خانواده پدری او در تهران به سادات جزایری شوشتر مشهور بوده و اغلب در کسوت روحانیت بودند. پدر او، سید حسن شوشتری، نیز روحانی بود. خانواده مادری او از خانواده شیخ‌الاسلامی قزوین بودند. وی در دبستان حسینیۀ تهران تحصیل کرد و ‌دبیرستان در را دبیرستان‌های تدین و دارالفنون گذراند

فعالیت‌های سیاسی:

جزایری از بنیانگذاران حزب ایران بود و در دوره‌ای نیز به همراه حسین مکی حزب وحدت ایران را تشکیل داد. او در کابینه رزم‌آرا به عنوان وزیر فرهنگ مشغول به کار شد، اما به دلیل همدلی با نهضت ملی شدن نفت و اعتراض به سخنان غلامحسین فروهر، وزیر دارایی، از سمت خود برکنار شد.

جزایری در دوره مصدق به دلیل مخالفت با کودتا، مدتی از فعالیت‌های سیاسی منع شد. اما پس از کودتای ۲۸ مرداد، به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس هجدهم راه یافت و سپس استاندار خراسان شد.

فعالیت‌های علمی:

جزایری از چهره‌های برجسته دانشگاهی ایران بود و سال‌ها در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تدریس دروس مختلف از جمله مالیه، اقتصاد سیاسی، حقوق کار و بیمه‌های اجتماعی پرداخت. او همچنین بنیانگذار دانشکده اقتصاد بود و ریاست مدرسه شرف و فرهنگ تهران را نیز بر عهده داشت.

آثار:

جزایری در کنار فعالیت‌های سیاسی و علمی، تألیفات متعددی نیز در زمینه‌های حقوق، اقتصاد و سیاست از خود به یادگار گذاشت. از جمله آثار برجسته او می‌توان به حقوق کار و بیمه‌های اجتماعی، سالنامه خاندان جزایری و خویشاوندان، قوانین مالیه و محاسبات عمومی و عواید کار و سرمایه اشاره کرد.

درگذشت:

شمس‌الدین جزایری سرانجام در سال ۱۳۶۹ در اروپا درگذشت و نام او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار تاریخ معاصر ایران به ثبت رسید.

نسب نامه شمس‌الدین جزایری :

کلمات کلیدی: شمس‌الدین جزایری، حزب ایران، وزیر فرهنگ، دانشگاه تهران، حقوق، اقتصاد، سیاست، نهضت ملی شدن نفت، کودتای ۲۸ مرداد

منبع: ویکی پدیا